L'arquitecte romànic concentrarà tota la decoració del temple en les portades, els capitells de l'interior i de l'exterior, i en les cornises o ràfecs. La porta és concebuda com una sèrie d'arcs decreixents i progressivament reafonats que es denominen arquivoltes, dotant a la porta d'aspecte abocinat. L'arc de la porta es decora amb un timpà i si la porta és ampla, és reforçada per una llinda i una columna central denominada trencallums. L'escultor no dubta a adossar figures als brancals i als capitells i fins i tot a les arquivoltes. Una de les portades més característiques del Romànic és la de l'antiga església abacial de Saint-Pierre en Moissac. En el timpà es representa la visió del "Apocalipsi" de San Juan; el centre està ocupat per Jesucrist en majestat, envoltat dels quatre símbols dels Evangelistas -l'àguila de sant Juan, el lleó de sant Marcos, el toro de sant Lucas i l'àngel de sant Mateo- flanquejats per dos àngels que sostenen pergamins de paper, al·ludint al Judici Final. Els vint-i-quatre ancians ocupen la resta de l'espai, els de la franja inferior sota el mar de cristall. La llinda està decorat per rodes de foc que simbolitzen el foc infernal de l'Apocalipsi. Els dos brancals en les quals reposa el conjunt tenen un perfil dentat formant ones, apareixent les estàtues en relleu de San Pedro i Isaías. En el trencallums observem tres parelles de lleons rampants, disposats transversalment, que subjecten la llinda. Alguns experts els relacionen amb Crist però també podrien al·ludir al mal.
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada