
Any 1304-1306
Estil artístic Gòtic
Tècnica pictòrica Fresc
Longitud 200 cm Amplària 185 cm
Localització Capella dels Scrovegni Pàdua, Itàlia
Els frescos de la capella dels Scrovegni cridada també capella de la Sorra, per estar construïda sobre la sorra d'un antic circ romà, és considerat com el treball més complet de Giotto. Va ser encarregada per Enrico Scrovegni, un adinerat comerciant de Pàdua, fill d'un prestador conegut per la seva usura i que ja Dante Alighieri ho havia manat entre els condemnats a l'Infern en el seu poema La Divina Comèdia. Enrico volia amb la construcció de la capella redimir els pecats del seu pare.
Li va encarregar a Giotto, la decoració de la capella funerària, amb diverses sèries decoratives de frescos, els cicles de les pintures representen, la vida de San Joaquín i Santa Ana, la vida de la Mare de Déu i la història de Crist, mentre que, en les parts inferiors dels murs es dediquen a la Passió de Crist, així com es troben en color monocrom unes al·legories de les Virtuts i els Vicis. Es troba una escena on es pot veure al propi Enrico Scrovegni oferint la capella a tres àngels, el retrat del donant i del canonge que sosté la pesada maqueta, són sens dubte, una excel·lent prova de la capacitat retratista de Giotto.
La història narra la Resurrecció de Llàtzer per ordre de Jesús, en la pintura apareix Crist beneint a Llàtzer, mentre agenollades als seus peus es veuen les germanes de Llàtzer, Marta i María. A la dreta del quadre s'observa la imatge momificada de Llàtzer sostinguda per altres familiars, en el cantó dret del primer terme, amb línies paral·leles a la muntanya rocosa del fons, que dibuixen una composició en diagonals, està la pedra de la tapa del sepulcre, que és sostinguda per altres dos personatges, el fons està pintat amb el mateix blau de la volta de la capella, amb la qual cosa s'aconsegueix que formi una cohesió amb ella.
La pintura com les altres representacions de les sèries de la capella, està emmarcada simulant un fris de marbre tallat i com si tingués incrustacions de pedres semipreciosas i lapislàzuli, evitant amb aquest sistema figurat, la realització amb materials autèntics que resultarien molt més costosos. El cadàver embolicat en les benes, entreobre els ulls, mentre els presents manifesten la seva estupor. Les dones tenen el rostre cobert per a evitar la pudor de Llàtzer mort. Encara sense conèixer la perspectiva real de Brunelleschi, el pintor introduïx el realisme en la seva obra, representant un espai individual amb problemes de profunditat i representació de l'espai natural. La iconografia ens mostra el seu interès per la visualització del dramatisme que vol explicar en la història, enfront del miracle realitzat per Crist.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada